Een historische samenwerking

Een doeboek over de Europese Unie en het Verdrag van Maastricht? En dan ook nog eens voor kinderen van 9-12 jaar? Het klinkt als een lastige opdracht, maar de makers van Historisch Nieuwsblad waren gelijk enthousiast.

In opdracht van expertisecentrum Studio Europa Maastricht had de redactie van Historisch Nieuwsblad eerder al een digitale special voor volwassenen gemaakt over de turbulente geschiedenis van de Europese Unie. Nu volgde een nieuwe opdracht: maak een doeboek voor kinderen, zowel op papier als digitaal. Beide producten moesten ook nog eens in vier talen worden uitgevoerd, naast het Nederlands in het Engels, Duits en Frans.

De redactie maakte zelf de teksten, puzzels en opdrachten, en werkte daarbij samen met wetenschappers en onderwijsspecialisten. Het Grote Europa Doeboek laat kinderen op een speelse wijze leren over de geschiedenis van Europa, het Verdrag van Maastricht, de euro en de toekomst van de Europese Unie. Het prikkelt ze om mee te denken over hun eigen plaats in Europa en de toekomst van het continent.

Frans Timmermans

Op 7 februari werd het Doeboek in ontvangst genomen door niet de minste: Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie, kreeg het eerste exemplaar overhandigd. Hij zei daarover: ‘Het Grote Europa Doeboek laat kinderen op een inventieve en interactieve manier nadenken over Europese samenwerking. Ik kan het alle docenten die lesgeven in de talen van het Doeboek van harte aanbevelen. Europa is van ons allemaal, en hoe we verder gaan met deze samenwerking is ook een vraag voor kinderen. Heel goed dat dit boek kinderen op creatieve wijze prikkelt om hier zelf over na te denken.’

Het Grote Europa Doeboek wordt gratis verstrekt aan docenten en is voorzien van een lesbrief met tips voor het gebruik van het doeboek in de klas. Kijk hier voor meer informatie.

De redactie van Historisch Nieuwsblad werkt regelmatig samen met externe partijen om gezamenlijk tot kwalitatief hoogwaardige publieksproducten te komen. Zo werd in september 2021 een digitale special over de Romeinse limes (Romeinse buitengrenzen) gelanceerd, en maakte de redactie eerder drie digitale specials in opdracht van Toerisme Vlaanderen over kunsthistorische onderwerpen, zoals over de beroemde schilder Jan van Eyck.

Topstukken

Ook op papier heeft de redactie vele specials in opdracht gemaakt, die – al naar gelang de wens van de opdrachtgever – met de gehele oplage meegeseald konden worden. Zo liet het Nationaal Archief een special over zijn topstukken maken, verschenen er in opdracht van Huis Doorn diverse specials en laat de organisatie achter de Maand van de Geschiedenis ieder jaar een publieksmagazine maken met een oplage van 150.000 exemplaren.

Over Historisch Nieuwsblad

Al meer dan 30 jaar is Historisch Nieuwsblad hét toonaangevende geschiedenistijdschrift van Nederland. De redactie zoekt altijd naar de link tussen heden en verleden, tussen de gebeurtenissen die nu het nieuws domineren en de historische ontwikkelingen die daaraan ten grondslag liggen. Afgelopen jaren heeft de redactie een succesvolle jeugdlijn gelanceerd, met diverse doeboeken over geschiedenis voor kinderen van 8-12 jaar. Ook organiseert de redactie vele evenementen, waaronder het jaarlijkse Geschiedenis Festival.

Ook benieuwd geworden naar de mogelijkheden? Neem voor meer informatie contact op met José Snel, marketing manager van Historisch Nieuwsblad: jsnel@historischnieuwsblad.nl of kijk hier.

Afbeelding voor Een historische samenwerking