F&L Media ziet abonnementen stijgen, de volgende stap is digitaal

Het gaat goed met de abonnementsaantallen van de magazines Gardeners’ World, iCreate en Foodies van F&L Media. De cijfers stijgen gestaag zonder dat daar extreme prijsacties voor nodig zijn. De groei heeft te maken met de verbeterde inzet van marketing, maar ook met de vraag van de consument naar gerichte, kwalitatieve, waardevolle en verstrooiende artikelen. Bovendien werpen de sterke websites hun vruchten af.

Stijging in aantal abonnementen

Sinds januari 2020 steeg het aantal abonnees voor Gardeners’ World met 113 procent. Bij het Apple-tijdschrift iCreate steeg het aantal met 22 procent. Ook bij Foodies (+15%), Classic Cars (+34%), Koken & Genieten (+5%) en Maarten! (+9%) steeg het aantal abonnees. Voor de overige titels bleef het aantal abonnementen ongeveer gelijk.

De stijgingen zijn voor een groot deel te danken aan de sterkere aanwezigheid van de magazines online en aan een aantal grote verbeteringen op het gebied van marketing. Aan de basis van de goede resultaten staat echter de kwaliteit van de inhoud van de tijdschriften. Die wordt steeds sterker door de consument gewaardeerd.

Gardeners’ World

De goede resultaten van Gardeners’ World zijn het meest opvallend. Het relatief nieuwe magazine zit al jaren in een mooie groei. Het tijdschrift profiteert van de bekendheid van het BBC-programma, maar ook van de nieuwe website die steeds meer bezoekers trekt.

Ook de groei bij iCreate en Foodies is tekenend voor het succes van de websites. Met de hoogstaande en betrouwbare content online, weten ook deze merken steeds meer betalende lezers aan zich te binden.

Geen extreme prijsacties

Opvallend ook is dat de groei niet gepaard gaat met extreme prijsacties. Sinds 2018 is de uitgever gestopt met stevige afprijsacties en wordt altijd een redelijke prijs voor een abonnement gevraagd, die in verhouding staat tot de prijs van een los nummer in de winkel. Dat de lezer deze prijs graag betaalt, geeft aan dat de vraag naar goede en betrouwbare informatie is gestegen.

Nichemarkt

F&L Media richt zich met haar titels tot relatief kleine groepen consumenten die op zoek zijn naar betrouwbare en gerichte informatie. De tijdschriften worden gemaakt door hechte teams van gespecialiseerde redacteuren. Niet alleen de kwaliteit en betrouwbaarheid van de inhoud, maar ook de kwaliteit van de teksten staan centraal. Artikelen moeten niet alleen de juiste informatie geven, maar ook goed zijn geschreven.

Samenwerking marketing en redacties

Centraal bij de nieuwe marketingaanpak staat de samenwerking tussen de marketing en de redacties. Marketingexperts zetten zich in voor een goed bereik en maken gebruik van de kennis en expertise van de redacties om de juiste boodschap over te brengen. Door de juiste mensen met de juiste boodschap te bereiken, wordt een nieuwe aanwas gecreëerd. Het aantal abonnementen stijgt niet alleen, de waardering voor de magazines wordt steeds groter. Consumenten blijven langer abonnee.

Digitale abonnementen

De volgende stap naar groei van de titels van F&L Media is het aanbieden van digitale abonnementen. Bij Filosofie Magazine gebeurt dat al een tijdje op een unieke manier met Filosofie.nl, waarbij de abonnees toegang hebben tot het digitale archief. Voor Historisch Nieuwsblad is een dergelijk abonnement enkele maanden geleden succesvol op de markt gekomen, en bij iCreate wordt hard gewerkt aan een abonnement dat digitaal toegang geeft tot de premium artikelen van de redactie. Dit abonnement staat voor het einde van het jaar op stapel.

Directeur Arjan Kropman over de stijging van de abonnementsaantallen: “Bij F&L Media zetten we volledig in op kwaliteit en betrouwbaarheid. Artikelen moeten de juiste informatie bevatten en die informatie moet betrouwbaar zijn. In een sterk versplinterd medialandschap, waarin online van alles te vinden is, maar niet goed gewaardeerd kan worden, speelt betrouwbaarheid en vakmanschap een steeds grotere rol. Dat wij altijd vastgehouden hebben aan het belang van de kwaliteit werpt nu zijn vruchten af. Doordat onze merken bovendien steeds zichtbaarder aanwezig zijn, stijgt het aantal liefhebbers en fans van onze tijdschriften.“

Directeur Arjan Kropman over de digitale abonnementen: “Het draait om de artikelen en verhalen die we aanbieden. Om de kennis, de informatie en de verstrooiing. In feite doet het kanaal er steeds minder toe. Met onze nieuwe digitale abonnementen bieden we de consument op een andere manier toegang tot wat wij maken. Het is hard werken en veel onderzoeken, maar we zien dat het digitaal en betaald aanbieden van ons werk een vlucht begint te nemen. De vraag naar goede inhoud, goede informatie en lekkere leesverhalen groeit. Kwaliteit wordt beloond.”

Afbeelding voor F&L Media ziet abonnementen stijgen, de volgende stap is digitaal