Maak kennis met Melvin, de nieuwe medewerker van F&L Media

Melvin is de nieuwe digitale medewerker van F&L Media. Het digitale platform linkt en combineert verschillende databronnen. Dat klinkt abstract, maar Melvin biedt tal van concrete mogelijkheden. De nieuwe succesvolle webshopmodule voor het afsluiten van abonnementen is onderdeel van Melvin.

De nieuwe abonneerpagina’s werden begin dit jaar tijdens de zomeractie voor het eerst voor het magazine Foodies uitgerold. Het bestelproces is erop gericht om consumenten zo gemakkelijk mogelijk een abonnement te laten afsluiten en vervangt op termijn de bestaande webshop. Digital Product Manager Jelle Mol: “Bij het ontwikkelen van deze nieuwe abonneerpagina’s hebben we niet gelet op wat een uitgever allemaal wil, maar zijn we uitgegaan van het koopcomfort van de klant. Deze werkwijze resulteerde in een bijzonder overzichtelijke bestelpagina waar de klant snel een overzicht krijgt van de mogelijkheden, gemakkelijk tot een aankoop overgaat en op de juiste plek nog wat extra informatie over het magazine kan lezen.”

Hogere conversie

Mede dankzij de nieuwe abonneermodule behaalde Foodies goede resultaten tijdens de zomeractie en bij de pre-order voor de kerstspecial. Jelle Mol: “Bij de pre-order voor Foodies kerst zagen we zelfs een verdubbeling van het conversiepercentage ten opzichte van vorig jaar. Dat was boven alle verwachtingen.” Inmiddels is voor alle magazines de webshop vervangen voor de nieuwe Melvin-bestelmodule. De komende winteractie ‘Thuis in je tijdschrift’ zal ook volledig hierop draaien. Volgend jaar zal het platform verder doorontwikkeld worden en zullen nieuwe mogelijkheden toegevoegd worden, zodat klanten bijvoorbeeld ook met kortingscodes kunnen bestellen.

Arjan Kropman, directeur F&L Media: “De shop ziet er niet ineens enorm spiffy uit, maar dat is juist ook niet de bedoeling. We hebben gezorgd voor een heel prettige en vertrouwelijke koopervaring en bovendien is de applicatie ook voor ons buitengewoon gemakkelijk te beheren. De balans tussen de informatie die je van je klant moet vragen en het gemak om een abonnement af te sluiten, is ingewikkeld. Enerzijds heb je de wettelijke regels en de wensen van je marketeers waarnaar je moet kijken, anderzijds wil je dat een klant met een paar drukken op de knop op een goede en veilige manier een abonnement afsluit. Dat we dit nu goed voor elkaar hebben, blijkt uit de aanzienlijke stijging in conversie. Een groter deel van de mensen die we bereiken, sluit een abonnement af.”

Samenwerking

De abonneermodule is de eerste concrete mogelijkheid die mogelijk wordt gemaakt door het nieuwe datasysteem. Melvin verbindt data en systemen van de webshops met onder meer de data van de abonnees en de nieuwsbriefinschrijvers en biedt mogelijkheden om systemen met elkaar te laten communiceren. Dit maakt het op korte termijn eenvoudiger om abonnees in te laten loggen voor premium content of aanpassingen te maken in hun abonnement. Later is het ook mogelijk om specifieke content aan te bieden aan geselecteerde klanten. De zogenoemde API werd in opdracht van F&L Media door het Nijmeegse webbureau Linku ontwikkeld en is eigendom van F&L Media.

Arjan Kropman, directeur F&L Media: “Door Melvin exclusief voor ons te laten ontwikkelen, hebben we een systeem tot ons beschikking waarmee we voor een groot deel onafhankelijk zijn van derden. Aanpassingen in de partijen met wie we nu werken, zullen in de toekomst daarmee gemakkelijker worden en de werkwijze die we willen hanteren is beter geborgd. Daarnaast zorgt Melvin ervoor dat we de keuzes kunnen maken die we zelf belangrijk vinden. We zijn daarbij niet afhankelijk van ontwikkelaars en/of hun klanten. Dat we Melvin speciaal voor ons ontwikkeld hebben, wil overigens niet zeggen dat we niet openstaan om het systeem ook ter beschikking te stellen van andere uitgevers.”

Voor meer informatie over Melvin of de nieuwe aboneermodule kunt u contact opnemen met Jelle Mol via marketing@fnl.nl.

Afbeelding voor Maak kennis met Melvin, de nieuwe medewerker van F&L Media